Het onbevroede toch nog goede SKILLS Project

PaulIk vier met een glaasje Medoc, een stukje Corsendonck kaas en een saucisse campagne de afloop van mijn grootste professionele zorg van het afgelopen jaar: het SKILLS project. Hiervoor moest ik na eerdere drukke projectweken in Noord-Italië en Spaans Baskenland naar Brussel reizen, voor twee dagen dus naar Bruxelles, hoofdstad van de Europese Unie, de parel in de Europese kroon, ons aller gezicht naar de wereld.

Evenwel, voordat ik aldaar, voor de verzamelde Europese coöperatieve top, mocht schitteren in de rol van eLearning expert, moest ik eerst nog Finland uit geraken. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want ik kwam op het vliegveld van Kemi, voorheen basis van het Zweedse vrijwilligerssquadron, erachter dat mijn paspoort verlopen was, wat wil zeggen dat ik niet beschikte over een geldig identiteitsbewijs en dus illegaal was en dus niet mocht reizen tussen Schengenlanden!

Ik had eidoch het weer mee: bij aankomst in Helsinki (op eigen risico) zorgde een lokale sneeuwbui voor zoveel vertraging dat ik door de gate moest rennen en de grondstewardesse geen tijd had mijn papieren grondig te controleren. De prijs voor deze coup was helaas het achterlaten van mijn koffer in Helsinki: die kon zo snel niet van het ene toestel in het andere geslingerd worden (een obstakel komt nooit alleen).

Zo kwam ik dus zonder verschoning en illegaal in België aan. Als eerste moest ik mijn koffer laten nakomen. En, omdat ik eerst op familiebezoek ging in het moederland van het Triumviraat, moest die via Brussel naar Schiphol verzonden worden, om daarna via koerier te worden afgeleverd op mijn verblijfsadres, een proces van twee dagen. Tegelijkertijd moest ik mij dapper bezighouden met het bereiken van een legale status. Voor dat laatste diende ik te pendelen naar “oh oh, Den Haag, mooie stad achter de hondehopen”. Het stadsdeelkantoor centrum, waar wij buitenlanders ook dienen te stemmen in de aanstondende verkiezingen, is voor ons, niet-ingezetenen, tevens het adres alwaar wij over identiteitspapieren dienen te onderhandelen (met goed gewassen handen voor de vingerafdrukken). Ik was even beducht dat mijn criminele verleden me nog parten ging spelen, maar de baliemedewerksters, het moet gezegd worden, waren zeer vriendelijk, beleefd en hulpbereid (Ik heb Nederlandse ambtenaren wel eens anders meegemaakt). Ik heb dan ook na het afhalen van mijn nieuwe paspoort gaarne een zakje Finse bonbons achtergelaten als dank.

Enfin, mijn paar dagen ontspanning op d’oude stee waren dus bij nader inzien zo ontspannend niet, maar ik was blij als legaal Europeaan de terugreis naar het Brusselse aan te vangen. Brussel is een stad apart, een Vlaamse metropool waar men overwegend Frans spreekt en waar alle straten dubbel heten, wat er verwarrend kan zijn als je slechts een enkeltalige kaart bezit. Brussel is ook zo’n stad die niet af is, net als Rotown, maar dan anders. Waar in Rotterdam de stad continu verniewd wordt, plamuurt men in Brussel continu over de scheurtjes van verval heen. In de hoofdstad van het Europese subcontinent spoelen de toiletten niet goed door, staat het verkeer elke dag vast en moet je in dure hotels betalen voor een Internetaansluiting; wat een armoede.

Iets anders wat me opviel in de kroon van België is dat het vliegveld geen doorgaande treinverbinding heeft met de rest van Europa en dat het centrale station van de stad slechts 6 perrons heeft. Het mooiste was echter dat de electronische vertrekstaten op de perrons, die aangeven welke trein wanneer wordt geacht te vertrekken, speciale rode vakjes hebben om aan te geven hoeveel vertraging de trein heeft. In Finland bestaat dat niet, daar gaat men ervan uit dat de trein gewoon op tijd rijdt en vertragingen worden, als ze voorkomen, apart omgeroepen. In België gaat men er blijkbaar van uit dat treinen per definitie vertraagd zijn, vandaar vertragingsvakjes… En als de trein er dan is, blijken het oude takketreinstellen die al lang uit elkaar gevallen zouden zijn, ware het niet dat ze met driedubbele lagen grafitti aan elkaar gekit zijn.

Nou ja, terug naar het SKILLS  project, een internationale ramp in potentie welke door de coöperatie en goede wil van de meeste deelnemers toch nog tot een palatabel eind gebracht werd. De Eurobobo’s stonden in de rij om tienen te geven, blij, denk ik, dat er met de Eurofondsen toch nog iets gedurfds tot stand gekomen was. De coöperatieve beweging leeft op deze dagen, nu dat de puur kapitalistische ondernemingsvorm door de crisis in diskrediet is geraakt. Ondernemen puur voor het geld is uit, sociaal verantwoordelijkheidsgevoel, democratische bedrijfscultuur en groen bewustzijn zijn in. Coöperatieve ondernemingen zijn veel resistenter gebleken tegen de aanslagen van de financiële crises. Coöperatieve banken blijken geen graaicultuur te kennen. Coöperatieve bedrijven verdwijnen niet naar China. De internationale coöperatieve beweging balt de spieren: verenigt u, samenwerkers aller landen!

Brussel mag niet de hoofdstad zijn die Europa zich zou wensen, maar wellicht is het de stad die Europa verdient. Het SKILLS project was niet wat iedere partner ervan verwachtte, maar wellicht was het het beste wat er in Europese omstandigheden te bewerkstelligen viel met zulke uiteenlopende deelnemers. Op naar de toekomst dus… met vertragingsvakjes.

This entry was posted in Paul Nijbakker, Reisimpressies and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Het onbevroede toch nog goede SKILLS Project

  1. Anton Lustig says:

    Goed gelachen en veel opgestoken hier! Het hierboven genoemde lekkers heb je wel verdiend!
    Dit moest wel zo’n rechtstreeks uit het volkskrantblog oververhuist blogje zijn; nog zero reacties!

  2. Pingback: Veni, Vidi,… Selfi | Het Triumvieraat

Leave a Reply

