De meest aangrijpende Foto’s

Fabienne Cherisma (foto Paul Hansen)

Paul Hansen nam deze foto voor de Zweedse krant Dagens Nyheter

PaulDit is voor mij wel de meest aangrijpende foto van de tragedie in Haïti: Een vijftienjarig meisje gedood door een verdwaalde politiekogel. Ze was op strooptocht gegaan om iets van waarde te vinden voor haar familie. Wat ze had gevonden waren drie lijstes met bloemendecoraties: waardeloze kitsch, maar iets wat een kind mooi kan vinden. Ze liep ermee over het dak van een ingestort huis en ik kan me voorstellen hoe ze zich verheugde om haar schat aan haar ouders en zusje te tonen. In de straat beneden vuurde de politie kogels over de hoofden van een bende plunderaars, net op het verkeerde moment, net op de verkeerde plaats, net op de verkeerde hoogte. Vijftien jaar oud, dat wil zeggen vijftien jaar armoede en natuurrampen overleefd en dan dit, de ultieme tragiek. Daar ligt ze dan met haar schat nog in haar armen.

De zinloze dood van een onschuldige vind ik immer diep aangrijpend. Het doet mij terugdenken aan een andere foto, van twintig jaar geleden, uit het begin van de burgeroorlog in Liberia. Ik kon hem niet terugvinden op het Internet, maar sommige lezers zullen zich dat tafereel nog wel herinneren. Je zag een stuk zandweg ergens in de naamloze bush. Op de weg lag een dood tienermeisje, haar lichaam vol gaten, neergemaaid met een zwaar kaliber automatisch wapen en waarom? Het antwoord ligt een paar meter verderop: een oud koffertje van geperst papier met haar schamele bezittingen, opengebroken en geplunderd. Ze wilde het geweld ontvluchten, maar het haalde haar in.

De verhalen die uit zulke beelden spreken zijn zo tragisch, de slachtoffers zo weerloos en de geweldaden zo zinloos, dat ze onuitwisbaar in mijn geheugen staan gebrand als symbolen van de dood van de onschuld. Er is geen rechtvaardigheid in deze wereld…

This entry was posted in Paul Nijbakker and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to De meest aangrijpende Foto’s

  1. Eén van de redenen waarom deze foto mij zo aangreep was dat het meisje op de foto leek op mijn dochter, die even oud was toen.
    Inmiddels is bekend dat het lichaam van Fabiënne werd gefotografeerd door niet minder dan 12 fotografen, die erbij stonden en toekeken hoe plunderaars muntjes uit haar handen gristen.

Leave a Reply

