VANCOUVER EN HET KABINET BALKENENDE V…

Wanneer een kabinet valt, zoals vandaag, dan ga je mijmeren. Waarover dan? In mijn geval mijmer ik dan graag over de Olympische Winterspelen van het Jaar onzes Heeren 2010. Ik zal uitleggen waarom.

Ik zat de afgelopen middag op een terrasje op Khao San Road samen met mijn vrouw chocoladeijs te eten toen mijn blik viel op het flatscreen dat verslag deed van een uiterst merkwaardige sport. Een aantal vrouwen was druk doende om met moppen, -U kent ze wel, waarmee men het marmeleum placht te reinigen, jawel, die moppen met uitwringbare spons- een ijsvloer te reinigen en waarbij een voorwerp in de vorm van een vliegende schotel met handvat de schoongeboende baan achterna leek te glijden…

Nee, U leest het goed en ik heb geen drugs gebruikt. Mijn vrouw en ik konden onze ogen niet van het televisiescherm afhouden. Vooral Ning was gefascineerd door deze naakte vorm van absurdisme. We gingen er eens goed voor zitten.

China speelde tegen Zweden. We zagen een uitstekend uitziende Chinese dame plaatsnemen achter de vliegende schotel die op de ijsvloer geplaatst was. Haar teamgenoten, drie in getal, stonden met hun moppen gereed iets verderop de ijsvloer, terwijl de reeds genoemde gloedvol verzorgde Chinese dame de vliegende schotel een zetje gaf. Ze volgde de glijdende schotel enkele meters en schreeuwde een aantal commando’s naar de vegers die de schotel begonnen te omcircelen en als razende idioten de ijsvloer voor de schotel begonnen aan te vegen met een griezelige heen-en-weer tempo. Bij de vertraagde beelden kun je als kijker daadwerkelijk zien hoe snel het gaat.

De bedoeling is kennelijk om de glijdende schotel naar een circel te begeleiden, al moppend. Het werd ons niet duidelijk of het moppen het voorwerp afremt, dan wel versneld en omdat het geluid van de televisie uitstond, kon ook de schuimbekkende commentator daar geen uitsluitsel over geven.

Ondanks het feit dat we voor China waren, won Zweden. De Zweedse toeschouwers op de tribune waren ecstatisch.

Wie zijn die mensen die die sport beoefenen? Wat brengt hen tot de vraag: ‘pappie, dat wil ik ook, mag ik ook op ‘curling?’ (zo heet de sport, heb ik opgezocht). En zo blijft een mens mijmeren…

Over deze sport is nagedacht. Op de achtergrond de ‘werpster’

de Amerikaanse Hillary Schmuck, met haar twee topmopsters

Anshalee Davenport en Nathalie ( “Natte Alie”) Birckenstock.

Foto: CURLING INTERNATIONAL INC.

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

