Kom tot inkeer zondige Stoofpeer!

PaulOh, gij aanbidders van heidense hemellichamen, keert ten halve alvorens ten hele te dwalen op die brede weg naar de hitte! Kom tot het inzicht dat er niets gaat boven het extreme winterse Noorden en zweer af die onchristelijke drang naar de zondoorgloeide dreven, die hete zweetpoel des verderfs, dat trieste tropische tranendal, dat afvoerputje van de toch al gans gezonken onderregionen der meest scabreuze civilisaties, dat  vochtigwarme verreweggistan dat door sommige roekeloze optimisten, als ware het een land, bewoond wordt, dat, dat stofbestoven, verdorde en verdorven (af)Taailand, met permissie.

Immer bereid mijn verblindde en verdoolde medemens te verlichten, presenteer ik bij deze een eenvoudige doch leerzame, volledig objectieve, zakelijke en onbevooroordeelde vergelijking van het Arctische Eden en die andere plaats, vol met gevaarlijk ooft (Ik zeg 1 ding: banenenschillen, bedenk en huiver!), alwaar mijn bloggenoten, al dan niet vrijwillig, zuchten onder de zinderende zon:

Criteria: FINLAND THAILAND
1. Witte Kerst? – Singing in the Snow – Keep on Dreaming of…
2. Mijn huis    
  – Warm als het koud is – Warm als het warm is (altijd)
  – Koel als het warm is – Koud als het koud is (alleen in films dus)
  – Driedubbele beglazing – Helemaal geen beglazing (tenzij je de bierglazen meerekent)!
  – Dubbele voordeur – Dubbel zien na dubbele whisky misschien
3. Endemische ziektes tijdens de wintermaanden? – Verkoudheidje? – Japanse encefalitis, Hepatitis A t/m Z, Malaria, Typhus, Dengue, Vogelgriep, Kater, Hondsdolheid, Huiduitslag en slechte adem (om maar een paar te noemen)
4. Insectenoverlast tijdens de wintermaanden? – ?? (Vruchteloos bladeren in Fins woordenboek) – Muskieten, termieten, aasvliegen en kakkerlakken zo groot dat ze een parkeervergunning nodig hebben (om maar een paar te noemen).
5. Geluidsoverlast tijdens de wintermaanden? – Matineuze glorieuze symfonie der sneeuwschuivers – Kolereherrie van pirouettevogels, gekko’s, toeters en tuk tuks, om van die ettertjes van de buren nog maar niet te spreken…
6. Definities: Wit paradijs, Land van de duizend meren, Winter wonderland – Groene hel, Land van de duizend verkeersopstoppingen, Smoorhete smeerbende
7. Zien? – Uitzien (over besneeuwde landschappen); Inzien (dat het leven hier goed is) Er-niet-uitzien (afgekloven door de UV); Afzien (bij onmenselijke snoeihitte)
8. Schuiven? – Sneeuwschuiven – Buikschuiven

Tiens, het bewijs is geleverd (al zeg ik het zelf). Ik zal grootmoedig de capitulatie mijner blogbroeders accepteren (alsook de koperen fluit) en ze hoeven maar een paar keer om vergiffenis te smeken voordat ik ze weer, noblesse oblige, in mijn gratie aanneem. (Al sta ik ook niet geheel afwijzend tegenover het nederig kussen van de zolen mijner sneeuwlaarzen als methode om mijn gunst terug te winnen…Onschuldig)

This entry was posted in Jeremiades, Paul Nijbakker, Standplaats Tornio and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

