Standplaats Tornio: Lennart Helje

PaulHet is weer de tijd van de kerstkaartjes. Al van jongs af aan beleef ik plezier aan het uitzoeken schrijven en versturen van goede wensen. Ik zag het als het verspreiden van licht in de duisternis, niet in religieuze zin, maar gewoon doordat je iemand liet blijken dat je aan ze gedacht had. Ik denk dat dit vele bloggers bekend voorkomen zal.

In mijn studietijd begon ik in November al de wenskaartafdelingen van boekhandels en speciaalzaken af te struinen naar geschikte motieven. Dit was nog ruim voor de tijd van email en SMS en ik schreef alles met een kalligrafeerpen, wat natuurlijk tijd kostte. Mijn geprefereerde motieven waren sneeuwlandschappen (daar kan ik nu in Finland volop mijn hart aan ophalen, maar in Nederland is sneeuw zeldzaam en blijft zelden lang genoeg liggen) en kabouters. Kabouters worden in Scandinavië, meer dan in Nederland, geassocieerd met Kerstmis (daar zal ik nog wel nader op ingaan in een later blogbericht) en de meeste kabouterkaartjes komen ook van Scandinavische illustratoren. Mijn absolute favoriet onder de kaboutertekenaars was en is een Zweed, Lennart Helje (geb. 1940). Helje heeft een eigen stijl die sterk geïnspireerd is door het werk van zijn grote voorbeeld John Bauer. De kabouters van Helje zijn geen verkinderlijkte minimensjes met geridiculiseerde uitdossing, maar hebben nog een vleugje van de feeërieke geheimzinnigheid die echte sprookjeswezens eigen is. Ze hebben ook een sterke band met de natuur waarin ze afgebeeld worden. Helje’s werk ademt in moderne stijl toch de sfeer van de ingetogen Kerst van weleer. Het is haast zonde kaartjes van zijn hand te versturen.

Tomte met eland

Uit deze illustratie spreekt duidelijk de invloed van John Bauer

Tomte met boom en uil

Helje’s kabouters hebben een bedachtzame natuur.

Kabouter in trollenbos

Het mysterie van de natuur speelt vaak een rol. Deze afbeelding doet weer sterk denken aan de trollenbossen van Bauer.

Tomte alleen op winterakker

De eenzaamheid van de kabouter is ook een motief.

Tomte met vos

Maar nabijheid tot de dieren brengt soelaas.

Lennart Helje is erg populair als illustrator voor kerstkaarten, zo maakte hij ooit ook kaarten voor UNICEF, maar de laatste jaren heb ik maar een paart kaartjes van zijn hand gevonden, jammer genoeg.

This entry was posted in Paul Nijbakker, Standplaats Tornio and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Standplaats Tornio: Lennart Helje

  1. Pingback: De Teloorgang van de Tomte | Het Triumviraat

  2. Pingback: Standplaats Tornio: Marimekko | Het Triumviraat

  3. Pingback: Zoete bonen (Een waargebeurde Kerstvertelling) | Het Triumvieraat

  4. Pingback: Standplaats Haparanda: Een Vieze Man | Het Triumvieraat

Leave a Reply

