BANGKOK DANGEROUS…

CorAl tientallen jaren geldt Thailand als een zeer geliefde lokatie voor filmstudio’s voor het draaien van Hollywoodprodukties. De relatief lage produktiekosten, ervaren filmcrew, het uiterst diverse, exotische landschap, de ontwikkelde infrastructuur en zeker niet in de laatste plaats, de beschikbaarheid van een heel arsenaal aan spotgoedkope Aziatische en Westerse figuranten, doen veel filmstudio’s besluiten om films die zich in Azie (en zelfs daarbuiten) afspelen, in Thailand op te nemen…

Een aantal jaar terug werd ik door een man op straat aangesproken; “ Hey you, can I take your picture?” Een Thaise man van middelbare leeftijd met paars haar en een pollaroid camera liep op me af en gaf me zijn kaartje:

SOMBOON TALENT SCOUTING

10.200 PETCHBURI  ROAD  42/1, BANG BON, BANGKOK, THAILAND

TEL/FAX: BLABLABLABLA

Op dit moment had ik jaren gewacht. Deze man, Somboon was mijn open raam naar fame and fortune, naar rode lopers en de slaapkamer van Nicole Kidman. Naar met Guinness bier doordrenkte discussie avonden met Bono en Elvis Costello. Over een jaar of wat zou ik Robert de Niro over de telefoon gewoon “Bob” noemen; “Watcha got Bob?”

Ik kwam net van mijn werk en droeg een overhemd en een stropdas, maar dat was geen enkel probleem voor Somboon. Integendeel. Wat bleek: Nicolage Cage zou binnen enkele maanden in mijn woonplaats neerstrijken voor de opnames van de film “Bangkok Dangerous”, een gangsterfilm over een huurmoordenaar en daar waren een aantal kleine rollen bij waarvoor nog niemend gecast was.

Ik liep zes passen achteruit en gaf Somboon mijn meest gangsterachtige grijns. “Too nice!” riep Somboon. “You have to look baaad!”

Ditmaal probeerde ik een sardonische Hannibal Lecter ‘look’, nonchalant, maar met de kwaadaardigheid van een volbloed sociopaat. Somboon was helemaal in zijn nopjes. Hij schoot nog een paar plaatjes waar ik achtereenvolgens broeierig loerde, luidruchtig lachtte en geheimzinnig gluurde. Geen hond op straat die op-of- omkeek, ze zijn wel wat gewend in Bangkok…

Niet veel later zaten Somboon en ik op een terrasje waar ik op een formulier mijn gegevens moest invullen: Kleur ogen, lengte, leeftijd, adres, telefoonnummer, acteerervaring (ik vulde in, “drama teacher”) beschikbaarheid ( anytime, anywhere).

Somboon betaalde de rekening en verzekerde dat ik hoe dan ook gebeld zou worden.

Thuisgekomen vroeg ik aan Ning, mijn vrouw: “ Denk je dat de school me een paar maanden laat gaan voor de opnames van een film?”

Ze keek me aan en begon toen keihard, sardonisch, luidruchtig en geheimzinnig te lachen.

Een vriend van me is wel teruggebeld door een castingbureau die acteurs en figuranten regelde voor de opnames van “Alexander”, een film over Alexander de Grote met duizenden figuranten, die onder leiding van Oliver Stone opgenomen werd in Noord West Thailand, dat ditmaal voor India moest doorgaan. Hij heeft twee weken op de set rondgehangen en de scene waarin hij te zien zou zijn geweest, was gesneuveld op de montagetafel. Hij vindt ‘Alexander’ de ‘slechtste film aller tijden’.

In de spiegel

En nu even psychosopatisch kijken, Cor...

Dat klopt ook wel. De hoofdrolspeler, Colin Farrell, loopt in de film rond met een Wilders kapsel…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

