MAN, WAT EEN DRAMA!

Toen, pakweg vijf jaar geleden, de vraag door de lerarenkamer klonk galmde; “wie wil er het komende schooljaar de Drama Club doen?” stak ik, enigszins theatraal, mijn hand op.

Ik ben niet bepaald een getalenteerd acteur, laat staan regisseur, maar ik dacht dat ik dat handicap kon ombuigen naar een voordeel; Ik zou een ster zijn in het laten zien hoe het NIET moet, acteren…

Toneel is, zeker in een land als Thailand, een cruciaal component in het taalonderwijs.

Met Mr. Ski, (links) als nerd in de sketch, Mr. Chester’s Nightmare. De home-made buitenbeugel.zorgde op het toneel voor heel wat problemen tijdens het nuttigen van een blikje cola…

Thaise leerlingen zijn, in tegenstelling tot hun westerse lotgenoten, uiterst timide. Waarschijnlijk zijn er hele symphonie orkesten van collega’s in Nederland die stapelgek worden van de almaar voortschrijdende assertiviteit van hun leerlingen, maar hier wens ik wel eens dat een leerling roept: “Mees, ik geloof er geen zak van wat je hier allemaal loopt te vertellen.”

Toneel als assertiviteitstraining op het middelbaar onderwijs? Reken maar! Terwijl in de meeste westerse landen toneel en drama vanuit een literair oogpunt onderdeel zijn van het curriculum, is in Thailand drama bij uitstek geschikt om leerlingen mondiger en zelfbewuster te makeN.

love cats

Tijdens de repetities van “Love Cats”, een toneelstuk over blaffende katten.Vreemd genoeg trekt de Drama Club altijd veel meer meiden dan jongens aan.Een en ander heeft misschien te maken met het feit dat stardomdrang bij meiden groter is dan bij jongens…

Laatst vroeg een Thaise collega aan me, “Cor, zou je niet eens met je toneeltroepje aan “Hamlet” of zo gaan werken, of “Othello”, iets van Shakespeare?” Ik antwoordde: “Wanneer ik het de naam ‘Shakespeare’ laat vallen loopt de hele toneelclub leeg, en terecht”. Hij keek me niet-begrijpend aan en liep verder.

Tijdens de eerste toneellessen leren de Drama Clubleden opnieuw lopen, praten, bewegen…net als babies. Alleen anders. Ze gaan inzien dat motoriek en stemgeluid een essentieel onderdeel zijn van een persoonlijkheid en dat wanneer ze die veranderen, een ander persoon kunnen worden. Want daar draait het bij acteren om.

Bij humor draait alles om timing, zo leren ze bij mij. Korte sketches,  van Monty Python bijvoorbeeld, doen ze het liefst, een voor de Thais exotische vorm van humor. Absurdisme is een nagenoeg onbekend verschijnsel in Thailand, waar de humor voornamelijk veel slapstick elementen bevat.

Tijdens de repetities van “Mr. Chester’s Nightmare met de jonge Robert De Nirootjes enMeryl Streepjes. Als Nerd bleef ik gedurende een maand ‘in character’ wat betekent dat ik de rol van Nerd 24 uur per dag vervulde. Ning, mijn vrouw kreeg in die periode een ongezonde belangstelling voor de echtscheidingswetgeving in Thailand.

Na vijf jaar dramaklassen mag ik in alle bescheidenheid concluderen dat mijn lessen werken. Niet alleen wat betreft het mondiger maken van leerlingen en schroom afvijlen, maar ook het opwekken van interesse voor kunst, dans en muziek. Ze vinden het veel spannender dan computerspelletjes. Misschien doe ik eindelijk iets goeds in deze wrede wereld…

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

