Kom tot mij (geen sex)

Knocking on heaven's doorPaul…de deur staat altijd open. Zo adverteren de kerken hun service instelling. Nu mag dat in de Middeleeuwen een grond van waarheid gehad hebben, toen de kerk onbetwist heerste over de geest van het volk, maar sinds de beeldenstorm zijn de heilige heren minder onbevangen geworden, of anders is het een radicaal geval van werktijdvergorting, althans dat is mijn in- en intrieste ervaring.

Soms wanneer ik vijf glazen sprankelende Riesling heb geconsumeerd bij kaarslicht en zulke onbetekenende leeftocht als een bordje Laksa (Maleise kerriesoep met pasta en garnalen en vis, lekkâh!) en tunnbröd met smögenröra (dun, zacht, wit roggebrood met een mayonaisesalade van garnalen, surimi en kreeft), salchichon de montaña (luchtgedroogde worst), mini-salami, luchtgedroogd rendiervlees, zachte tarwebroodschijven met skärgårdssill (haring in een witte kaviaarsaus) en met blauwschimmelkaas en brie (Met zoveel povere proviand op tafel wil men wel uit pure wanhoop een glaasje witgoud nuttigen, niet?), dan ga ik mijn zonden overdenken en gezien de lengte van mijn kerfstok (nee, geen fallusverwijzing!), kan dat uuuuuuren duren. En als ik dan uiteindelijk zo na middernacht (en als de fles leeg is) besluit om mijn ziel te twagen, mijn lei op te schonen zogezegd, door mijn hart (liever dan mijn maaginhoud) uit te storten aan de voeten van ’s heeren handlanger, dan zit de deur steevast op slot, hermetisch verzegeld, gordiaans vergrendeld, totaal en pontificaal  potdicht. Er is geen speld, priem, zakmes, schroeventrekker, beitel of breekijzer tussen te krijgen (de pneumatische hamer heb ik nog niet geprobeerd). Kloppen helpt niet (Rennies ook niet) en aanbellen is meestal niet mogelijk (kan je ook niet belletjetrekken). Het is practisch onmogelijk voor een gekwelde geest om het huis des heeres binnen te treden, waarvan akte:

Orthodoxe kerk in Tornio

Het portaal van het Orthodoxe kerkje in Tornio, net groot genoeg voor een hond en een kip. Het werd ooit gebouwd voor de soldaten uit het Russische garnizoen (1809 – 1917). Ik heb er nog nooit ienamd zien binnengaan, zelfs geen hond of kip. Wellicht komt dat door die twee Abloy cylindersloten.

Domkerk van Luleå

De loodzware bronzen poorten van de kathedraal van Luleå (in Zweden). Er zijn geen sloten zichtbaar, maar wel een prominente waarschuwing aangaande het alarmsysteem. Wie binnentreedt wacht niet de goddelijke vergiffenis maar de politie!

Heddal stavkirke (foto door Kiwi)

De deur van de stavkirke in Heddal (Noorwegen) heeft een ornaat smeedijzeren slot, bijna even mooi als het houtsnijwerk van het portaal. Oeroud of niet, het zit stevig dicht!

Dorpskerk van Isera

De verweerde houten deuren van de dorpskerk in Isera (Italië), zowel de grote als de kleine deuren zijn goed gebarricadeerd tegen trespassers.

De dorpskerk van Eskoriatza

De kerk van het dorp Eskoriatza (Spaans Baskenland) heeft deze met metaalbeslag versterkte deuren. Ik weet niet wie het waagt daar binnen te treden. De arme kerkratten lijken het zinkende middenschip al verlaten te hebben.

Als gevolg van deze hardnekkige en langdurige buitensluiting ben ik nooit gedoopt (laat staan ontdoopt): Ik heb daarentegen het ware licht gezien!

Mondragon Unibertsitatea

Kijk, deze zware deur staat wel open, maar dit is dan ook geen kerk, of zelfs geen klooster (meer), doch een universiteit, een kerk van kennis, begrijpen en verstaan!

This entry was posted in Paul Nijbakker, Reisimpressies and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Kom tot mij (geen sex)

  1. Pingback: Het beroemde voornoemde SKILLS project, Eskoriatza | Het Triumviraat

  2. Pingback: Om met de Dörr in Huis te vallen… | Het Triumvieraat

Leave a Reply

