Een Wuppie bij de Wokkels

PaulWaarde lezer, herinnert U zich nog de spaaracties van ‘s anderendaags? De avonturen van Pukkie Planta (gore margarine) en Piggelmee (Van Nelle koffie) waren leuk maar van vóór mijn tijd. Toen ik jong was spaarde ik bij de Vivo (die had je toen nog) inplakplaatjes van dinosaurussen en andere (nog niet geheel uitgestorven) dieren en plakte die in een groot plakboek waarin iets over elk dier werd verteld. Later had je bij de Esso (geloof ik) fotostickers die je kon inplakken in een dierenalbum en bij de Shell kon je schelpjes sparen in die tijd. Al die acties konden worden verdedigd met het educatieve karakter ervan. Dat vond men toen, in de jaren zestig en zeventig, nog belangrijk.

Goeie ouwe Piggelmee en zijn wijze lessen

Maar wat valt er in godsnaam te leren van een handvol wuppies? Smurfen met snot? Mangamonsters van level nul tot Tokio? Ze kunnen door een waterkraan zegt de een of andere malloot. Door een biertap zal ie bedoelen! Alleen iemand die al zijn schroefjes volledig losgezopen heeft kan zonder van de schaamte ter plekke dood te blijven de lof zingen van zulke ridicule commerciele neuspulk! Als het nou nog een vlammende protestsong was om de ledige burgerlulligheid in de brede bakkesen van de bedenkers terug te trappen, maar nee. In plaats van in een dwangbuis met gillende sirens te worden afgevoerd staat de gek X weken op nummer 1 in de plattepoldertoptien!

Vinden we het dan gek dat de bril- en beugelsmurfen die met zulke wezenloze ongein zijn grootgeworden niet weten waar of dat Nederland ligt? Vinden we het gek dat die snot-for-brains er geen onbenul in zien om de Taj Mahal, monument van de eeuwige liefde en symbool van een natie, eens lekker uitgebreid te beswaffelen, nee toch?  (Laat zo’n knaap toch lekker swaffele: Eén miljard mensen tot op het bot beledigen, voorwaar geen geringe prestatie van zo’n onbenullig lulletje.) En dat zulk een onzinnig werkwoord dan ook nog met algemene stemmen wordt verkozen tot woord van het jaar mag eveneens niemand meer verwonderen.

If you can’t beat them, join them: Ik lanceer bij deze mijn campagne voor hét woord van 2010: diarreecoreren (het met stront bezoedelen van nationale monumenten). Dat is lekker unisex, kunnen de meiden ook leuk meedoen. Mark my words, make no mistake, read my lips: De  kranige ketterkonten getooid met tattoos en pronte polderpiercings gaan spoedig op YouTube poepgeschiedenis maken. Minister President in spé Wilderst zal uiterst weldra een kaktaks aankondigen om een dodenherdenking bij het monumest op de Dam te voorkomen.

Zo, dat moest ik even kwijt; nu doortrekken en goed spoelen!

This entry was posted in Jeremiades, Paul Nijbakker and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Een Wuppie bij de Wokkels

  1. Corline says:

    Educatie is tegenwoordig ook al een vies woord. Onderwijs moet vooral leuk zijn!
    Aan deze eis voldoet dit blog: leuke woordspelingen. Daar houd ik wel van! Het woord van 2010 kan ook nog wel in 2014!

    • Voor een educator is dit vooral teleurstellend. Ik draai op dit moment een cursus kritisch denken en het niveau van mijn studenten daalt elke keer dat ik deze cursus geef. Dat geeft een mens te denken…

Leave a Reply

