Fins Filmblogje: Zomeroogst 2009

PaulNa het lijstje van 2008 volgt natuurlijk onvermijdelijk het lijstje van 2009, en als ik volgend jaar geen lijstje van 2010 heb dan is dat hopelijk omdat ik op een gruwelijk lange, gruwelijk luxe, aan royaal-bankdirecteurenpensioen-grenzende vakantie ben, of anders omdat ik voordien door de stress ben omgekegeld.

Nu dan de titels van afgelopen zomer. Ik zag in totaal 105 films, wat minder dan vorig jaar omdat ik dit jaar drukker was (ik ben namelijk druk). Daarnaast moest ik op een tienerdochter passen, dus dat hakte ook in op het aantal palatabele titels dat ik kon huren (Ik heb nu wel zo’n beetje iedere dansfilm die de videotheek op de planken heeft staan in mijn laatje gehad).

Niettemin kon ik toch tien (nou ja, elf) titels aankruisen die zeer de moeite waard zijn:

Whale Rider posterWhale Rider (2002), uitstekend magisch-realistisch Maori drama uit Nieuw Zeeland met overtuigend spel van een zeer jonge hoofdrolspeelster.

Venus (2006), Oude afgetakelde steracteur (Peter O’Toole) overbrugt een enorme generatiekloof in dit tragikomische drama.

Fitzcarraldo (1982), ik miste dit Werner Herzog – Klaus Kinski vehikel destijds, en was blij het nu te kunnen inhalen. Cor was ook een fan van deze film die erg doet denken aan een verhaal van Garcia Marquez. Niemand kan obsessie in de jungle beter verbeelden dan Kinski.

Feast of Love (2007), een zogenoemde feel-good film over allerlei aspecten van de liefde. Is van de hand van regisseur Robert Benton die een reeks goede relatiedramas maakte, waaronder Kramer vs Kramer en The Human Stain.

Evening (2007), een astronomisch aantal filmsterren is uit de mouw geschud voor dit kostuumdrama over relaties en generaties, liefde, haat en verzoening.

The Fall (2006), een raamvertelling waarin een gewonde man een sprookje vertelt aan een kind, een epos zonder grote namen, maar met fantastisch beeldwerk uit allerlei exotische locaties die tezamen de imaginaire wereld van het sprookje vormen.

Kukuschka posterThe Jane Austen Book Club (2007), een echte vrouwenfilm voor liefhebbers van de boeken van Austen (die de laatste tijd nogal vaak over het scherm gesleurd zijn, maar niet altijd met even goed resultaat als in deze film).

Die Fälscher (2007, The Counterfeiters), een goed Duits concentratiekamp-drama gebaseerd op ware gebeurtenissen, tast de grijze zone tussen goed en slecht af.

Kukushka (2002, Käki/Cuckoo), erg goede Russisch-Finse film over oorlog en menselijkheid. Een Finse en een Russische soldaat ontmoeten elkaar tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog bij de kota van een alleenstaande Samische vrouw. Niemand verstaat wat de anderen zeggen, maar toch dienen ze samen de oorlog te overleven.

Burn After Reading (2008), amusante, pikzwarte spionnenkomedie van de broertjes Coen waarin weer een deel van Amerika onbarmhartig te kijk wordt gezet.

Breakfast on Pluto (2005), een verhaal over liefde, maar met heel wat kanttekeningen. Het duurde even voordat ik de film begon te waarderen.

Things We Lost in the Fire (2007), Halley Berry schittert in dit familiedrama; eindelijk een rol waarvoor ras geen rol speelde. Een verslaafde man helpt de weduwe van zijn beste vriend en haar gezin en rehabiliteert zo zichzelf.

Äideistä parhain posterÄideistä parhain (2005, Mother of Mine), Ik had het al eerder over deze, zeer emotionele, film over het lot van een Fins oorlogskind. Een van de weinige Finse films die in alle opzichten goed voor de dag komt.

Sungnyangpali sonyeoui jaerim (2002, Resurrection of the Little Match Girl), ik pakte deze film geheel op de bonnefooi uit de schappen en hij was zo volkomen anders dan wat ik verwachtte dat ik hem wel goed moest vinden.

Beste komedie:
Gourmet Club (2004), geinige Finse culinaire komedie over generatieverschillen en klassenstrijd.

Beste animatie:
Hoodwinked! (2005), wij wisten op de lagere school al dat Roodkapje lang niet zo onschuldig was als ze zich voordeed.

Het mag schijnen dat ik me er deze keer met een eenvoudigje vanaf maak, maar aangezien ik nu in een klein Baskisch dwarpke verkeer nu, kan ik nu niet bloggen nu, weetjenuwelnu. Vandaar dat ik deze contributie voor vertrek al de pijplijn ingeëkajuleeâht had.

This entry was posted in Filmbeschouwing, Paul Nijbakker and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

