Het beroemde gedoemde SKILLS project: Trento

PaulHet leven van een educator gaat, zoals alom bekend, over rozen (vooral de stengels met van die gemene doornen). Nu word ik er door mijn school weer op uitgestuurd. De reis gaat naar Spanje ditmaal, als onderdeel van een Europees project voor de ontwikkeling van educatief materiaal over de internationale cooperatieve beweging en haar nobele principes. Een loffelijk oogmerk voorwaar in deze tijden van ultrakapitalisme en mondialisering.

Het LLP logo dient afgebeeld te worden bij vermelding van het SKILLS project.Het handelt om een EU-project dat gaat onder de naam SKILLS (het wordt metterjaar moeilijker om nog pakkende afkortingen te bedenken of zinsnedes die niet te lijden hebben van buitenlandse interferentie). SKILLS beoogt zoals gezegd Europees onderwijsmateriaal te ontwikkelen voor het uitdragen van de cooperatieve gedachte en de cooperatieve principes. Het is een samenwerking tussen een oude cooperatieve federatie uit de Trento vallei in Italië, een klein cooperatief adviesbureau in Zuid-Zweden, een cooperatieve universiteit in Spaans Baskenland, een privé universiteit in Istanbul, Turkije, en mijn openbare University of Applied Sciences in de Kemi-Tornio regio van Finland.

Het EACEA logo moet bij vermelding van SKILLS project afgebeeld worden.Het SKILLS project heet, in termen van de Europese Unie, een ambitieus project te zijn. Dat is beleefd civielbureacratisch eufemijargon voor een zinkend schip dat met “ludicrous speed” op ramkoers ligt met Antarctica, of, in andere woorden, een Hindenburg die met een conventie van pyromane kettingrokers aan boord, boven een uitbarstende vulkaan cirkelt, en nog veel erger… U kunt mij volgen? Dat SKILLS nog niet catastrofaal op de klippen is gelopen is vooral te danken aan de inzet van menigeen aan boord en het stuurmanschap van de projectleider, de voornoemde eerbiedwaardige cooperative federatie uit Trento.

Mijn eerste projectbijeenkomst was ook in Trento, voor degenen die schoolgegaan zijn bekend van het Concilie van Trente (1545 – 1563). Sindsdien is er eigenlijk weinig van betekenis gebeurd in het stadje. Ik was er in Mei van dit jaar en ik heb een paar plaatjes van die trip ingekopt voor de geïnteresseerde toerist-in-spé.

Koopmanshuis in Trento

Dit is het huis van een rijke koopmansfamilie dat oorspronkelijk van de straat tot het dak met fresco’s was versierd. Zo zijn er wel meer huizen in Trento.

De dom van Trento

De domkerk van Trento (links het oude gedeelte) met daarvoor de fontein van Neptunus. Al mijn foto’s zijn in de namiddag gemaakt, want overdags moest er gewerkt worden (U denkt toch niet dat de EU leerkrachten betaalt voor snoepreisjes? Dat is voorbehouden aan EU politici).

Een poort in de kathedraal

Ik vond deze poort van de kathedraal wel een plaatje waard. Ik stel mij voor hoe een beeldhouwer zijn ziel gestoken heeft in het maken van die knoop in de rechter pilaar. Deed hij het voor het geld, of speelde er overtuiging in mee?

Fonteintje

Een van de vele fonteintjes in het oude centrum. Helaas te donker uitgevallen (Ik schreef al dat alle foto’s laat in de dag genomen zijn)

De vallei van de Adige bij Isera

Dit plaatje is dan wel bij vol daglicht genomen. Het is de vallei van de Adige rivier nabij het dorpje Isera dat lokaal bekend staat om zijn uitstekende wijn van de Marzemino druif. Het gebouwencomplex linksonder is van het wijncooperatief van Isera. Hun “etichetta verde” is zeer de moeite waard. Ook de 907 en de Teroldego vond ik erg lekker, vooral met een royaal stuk van de lokale Trentingrana kaas, die tevens veelal door cooperatieve ondernemingen wordt geproduceerd.

Nu moet ik dus naar Spanje voor de volgende project bijeenkomst. Geen bikinicosta, olé en paella, maar het donkere hart van Spaans Baskenland vol harige mannen met het “¡No pasarán!” nog op de lippen. Wellicht dat ik later nog een fotoblogje plaats van mijn wederwaardigheden in de Baskische dauwdoorspoelde dreven.

This entry was posted in Paul Nijbakker, Reisimpressies and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Het beroemde gedoemde SKILLS project: Trento

  1. Pingback: Het beroemde voornoemde SKILLS project, Eskoriatza | Het Triumviraat

Leave a Reply

