Fins Filmblogje: Zomeroogst 2008

PaulIk hou van mooie verhalen verteld in beeld en geluid en ben derhalve een ijverig consument van film zowel in de bioscoop als op TV of op beelddragers als VHS en DVD. Nu heeft Tornio maar één bioscoopje (wel in een mooi oud houten gebouw, een voormalige brandweerkazerne) en dus het zien in de zaal komt er weinig van; ook al omdat ze vooral Hollywood blockbusters vertonen waarvoor ik geen 8 of 9 Euroa over heb.

Tornio heeft tevens maar één videotheek, maar daar ben ik dan ook stamgast. Vooral in de zomer, want dan heb ik wat meer tijd en zij hebben speciale aanbiedingen om de komkommerweken door te komen. Door die acties (7 films voor 7 dagen voor een tientje) kan ik me het veroorloven wat minder kieskeurig te zijn in mijn selectie van films en ook af en toe wat titels geheel op goed geluk uit de kast trekken, vaak blijkt het bagger, maar soms zitten er ook wat blinkende pareltjes tussen het slik.

Hawaii, Oslo film posterDe meeste films kies ik afgaande op de namen van regisseurs en acteurs en omwille van de omslagprenten, want de Finse beschrijvingen zeggen me maar weinig. De Finse filmdistributeurs hebben bovendien de vervelende neiging om buitenlandse films Finse namen te geven die niets gemeenschappelijk hebben met de originele naam van de rolprent.

Ik wil me in mijn filmbesprekingen niet beperken tot Noord-Europese films maar gezien mijn locatie heb ik daar wel wat ruimer toegang toe dan de gemiddelde Nederlander, dus een reeks titels die ik de moeite waard vind zal de revue passeren.

Om de spits af te bijten, geef ik een paar lijstjes, zodat de lezer een opvatting kan vormen over mijn smaak en het aanbod alhier (Ik weet het: lijstjes zijn vaak een vervelende vorm van narcisistische onanie, maar dat geldt voor bloggen in het algemeen ook). Allereerst dan de oogst van de zomer van 2008. Ik zag in totaal 115 films. En, met het idee dat toch tenminste 10% van alles de moeite waard zou moeten zijn, besloot ik om de elf beste te selecteren. Het was niet zo moeilijk (er wordt in deze wereld werkelijk verbijsterend veel pure prut op glimmende schijfjes gelazerd (kan ook met ”s” gespeld worden), enfin). Hier zijn mijn favorieten in de volgorde waarin ik ze gezien heb. Elke titel linkt naar de corresponderende entry in de IMDB en ik heb voor iedere film een tweet geschreven met mijn beschrijving/impressie van het werk.

Sideways film posterAuf der anderen Seite (2007, On the other Side/The Edge of Heaven), een dramatische Duits-Turkse productie over een Duitse Turk die op zoek gaat naar de dochter van de vrouw die door zijn vader werd gedood. De dochter is echter haar politieke problemen in Turkije ontvlucht, op zoek naar haar moeder in Duitsland. Een belangrijke rol wordt gespeeld door de oude Fassbinder diva Hanna Schygulla; ze kan het nog steeds.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004), het kwam als een verrassing voor me dat Jim Carrey daadwerkelijk in staat is een overtuigende acteerprestatie te leveren in dit SF-liefdesdrama.

Hawaii, Oslo (2004), prachtige Noorse film met magisch-realistische trekjes welke zich afspeelt in de straten van Oslo. Een goede double bill met Angel-A (zie beneden).

The Constant Gardener (2005), Ralph Fiennes spelt met overtuiging in deze geslaagde internationale eco-thriller over een Brits diplomaat op zoek naar de redenen achter de moord op zijn vrouw.

Sideways (2004), een levenslustige road movie gevuld met (veel) Wein, Weib und de frustraties van een mislukt schrijver in Californië.

The Station Agent (2003), Peter Dinklage speelt de sterren van de hemel als flegmatieke en eenzelvige man welke tegen zijn wil wordt betrokken bij het leven van andere inwoners van het plaatsje waar hij een vervallen treinstation betrekt.

Angel-A film posterVa, vis et deviens (2005), immigratiedrama over een Ethiopisch jongetje dat door zijn moeder als vluchteling naar Israel gestuurd wordt met al het hartverscheurend drama van dien. Fisherman’s friend is er niks bij.

Central do Brasil (1998), briljante film over een verzuurde oude onderwijzeres welke tegen wil en dank verantwoording neemt voor een kind en daardoor weer volop in het leven komt te staan.

Les fantômes de Louba (2001), Franse film over het kind van Joodse ouders die de Holocaust overleefden en het trauma dat ze van hen erfde.

Chinese Box (1997), Vergane glorie, Jeremy Irons, leeft zijn laatste dagen uit tijdens de laatste dagen van Brits Hong Kong tussen zijn grote liefde Gong Li en een jonge hippie die de nieuwe generatie vertegenwoordigt.

Angel-A (2005), modern Frans sprookje in zwart wit over een kleine oplichter met problemen die gezelschap krijgt van een langbenige engel; een must voor liefhebbers van Parijse decors.

De beste horror film die ik die zomer zag was:

Gwai wik (2006, Re-Cycle), een Hong Kong productie die uitblinkt door de vervreemdende wereld die het creëert zonder liters bloed in het rond te spetteren.

En de beste animatie:

Free Jimmy (2006), een animatiefilm uit Noorwegen rond een drugsverslaafde olifant, vol zeer incorrecte humor, reuzeleuk, maar niet voor kinderen.

Al deze films kan ik van harte aanbevelen. En nu ben ik natuurlijk benieuwd naar welke titels jullie me naar aanleiding van dit lijstje zouden aanraden.

This entry was posted in Filmbeschouwing, Paul Nijbakker and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Fins Filmblogje: Zomeroogst 2008

  1. Pingback: Fins Filmblogje: Zomeroogst 2009 | Het Triumvieraat

Leave a Reply

