BENT U AL ONTDOOPT..?

Cor“De-baptizing on the rise”, zo las ik een paar maanden geleden in “The Bangkok Post”, een van de Engelstalige Thaise kranten. Wat is “de-baptinzing”? Gewoon, ontdopen. Volgens het artikel laten hele volksstammen in West-Europa, inclusief Italie, zich ontdopen uit onvrede over de kindermishandeling die ze onder de beringde vingers van de priester hebben moeten ondergaan. Zodra een baby een paar maanden uit is, wordt het in allerijl naar de kerk gebracht voor een dopingsritueel. Na het waterballet is de baby meteen onderdaan van God en dus automatisch Christen. De baby’s wordt nooit iets gevraagd.

Nee, stel je voor dat de kerk achttien jaar zou wachten en de kapelaan aan de puisterige tiener zou vragen: ‘kun je zondagochtend even aanwippen voor je doping? Het adres is Kerkstraat 2″‘ dan is de kans natuurlijk groot dat de breezerbabe minachtend een longvol marihuana in het gelaat van de zwartrok zou blazen met de veelzeggende woorden: ‘doping? Dealen jullie tegenwoordig in de kerk?”

Nee, de kerk moet het van baby’s hebben. Onschuldig, onwetend en weerloos.

Als we het over breezerbabes hebben, komen we natuurlijk automatisch op de Opperfarizeeer van het Nederlandsche Omroepbestel, Andries Knevel. Ik vernam onlangs dat Andries tot inkeer gekomen is en nu toch ook wel inziet dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat God de wereld in zes maal vierentwintig uur in elkaar heeft geknutseld. Het is meer een doorlopend proces, zo weet hij nu. Uitgeslapen mensen noemen dat ‘evolutie’, maar zover wil Andries nu ook al weer niet gaan. Het is ‘Intelligent Design’ volgens hem en het komt erop neer dat God elke keer terug naar de tekentafel moet. Dit klopt niet, dat klopt niet, dit moet beter, dat kan beter, terwijl het naar mijn bescheiden mening alleen maar rotter gaat, maar wie ben ik? Geen Knevel. Godzijdank.

Van de ene Farizeeer naar de andere Farizeeer, Jan-Peter Balkenende. De man(?) is al aan de macht sinds de tijd dat Hitler nog kunstschilder was, dat gevoel krijg ik altijd, wanneer ik zijn naam in de krant tegenkom.

Brad Dourif als Hazel Motes, de donderprediker in de film Wise Blood

Brad Dourif als Hazel Motes, de donderprediker in de film Wise Blood

Ik heb zijn regime nooit aan den lijve ondervonden, maar het lijkt me niet meevallen om elke nacht met je handen boven de dekens te slapen…

11reacties
cor verhoef01-09-2009 06:49

BOVEN de dekens Cor. Je slaap met je handen BOVEN de dekens.
trekmoment01-09-2009 08:49

Precies Cor, anders word je blind! Hilarisch stuk, vooral over dat dopen van een puber!
paco painter01-09-2009 09:21

Soms verdenk ik hem van smokkelen met een hand
ceesincambodja01-09-2009 10:08

Volgens mij zou de cleres nog liever twaalfjarige misdienaartjes dopen, denk je ook niet? 18 Is al oud hoor. :-))Hilarisch blog, Cor.

Wist je dat mijn ex en ik ons al in 1977 hebben laten ‘ontdopen’? ‘Uitschrijven’ heette dat in Nederland. De hele familie sprak er schande van.

Ceesgegroetje

François01-09-2009 10:52

Ik ben niet gedoopt dus ik heb al die sores niet… hoewel… Toen wij in 1975 in het Betuwse gat Heteren gingen wonen gaf de gemeente de gegevens van mijn echtgenote gewoon ongevraagd door aan de papenkerk aldaar omdat zij ooit rk is gedoopt. Ze deed er al jaren niets meer aan.
Die rk-schurken speelden het klaar om vervolgens mij een “kerkbelastingsformulier” toe te sturen (op mijn naam!) als ook 1 of 2 keer per week het onnozele parochieblaad je “De Klepel”. De pastoor was toevallig altijd onbereikbaar als ik bij hem langs liep of hem opbelde om hem te vertellen dat we er niet van gediend waren.
Een jaar lang heb ik alles wat ik van die organisatie binnen kreeg systematische bij het administratie-adres terugbezorgd met de mededeling: hou die rotzooi bij je.
Bij navraag bij de gemeente over hoe dat nou zat kreeg ik te horen: o, dat doen wij altijd de gegevens van nieuwkomers aan de kerkelijke instanties doorgeven… wij mogen dat. Nee! dat mogen jullie niet! Ik heb gvd nog nooit een kerk van binnen gezien. Nee maar je vrouw wel want die staat als rk ingeschreven.
Uiteindelijk is mijn echtgenote er in geslaagd de pastoor te bekeren en bleven we gevrijwaard van hun interessante post 😉
Ik mag hopen dat dit soort zaken inmiddels veranderd zijn want als je je niet laat uitschrijven kom je er waarschijnlijk nooit meer van af van dit soort Kafkiaanse toestanden.
joost tibosch sr 01-09-2009 11:22

Ik laat me niet ont-dopen, ze zullen er mij uit moeten trappen(vrij naar Hans Küng). Omdat ze dat tot nu toe nog niet gedaan hebben weet ik, dat doopsel wat anders is dan doping en waar ik ook héél véél van weet uit eigen ervaring zijn Farizeers. Ps.Kennen jullie dat liedje nog: “Op de hoek van de straat, stond een NSB-er. Het was geen man, het was geen vrouw. Het was een Farizeër!”. In 1944 zongen we dat met een stel kinderen in een circustent..onze ouders knepen ‘m!.
Paul Nijbakker01-09-2009 11:39

Mijn vader was bij zijn geboorte (in Nederlandsch Indië) hervormd gedoopt, omdat dat gebruikelijk was onder de kolonialen. Wie niet bij een kerk hoorde was communist en niet welkom.
Het was om dit administratieve feit, hoewel niemand in mijn familie ooit een kerk van binnen bekeek anders dan als toerist, dat ik op zekere dag een hervormde matrone aan de deur kreeg, die beweerde dat ik hervormd was, want mijn vader was dat volgens haar ook geweest (is zoiets erfelijk dan?). Nou kon mijn vader zich tegen die aantijging niet meer verweren, want hij was allang dood, maar ik wierp de beschuldiging verre van mij. Ik vroeg haar waarom ze mij daar mee lastig viel.
“We moeten elkaar toch vasthouden in deze moeilijke tijden”, zei de dame.
Ik bekeek haar eens goed…, bepaald geen Claudia Schiffer!
“Bedankt voor het aanbod, maar toch liever niet”, zei ik.
trekmoment01-09-2009 12:46

@ Joost; het gaat nog verder;Schiet hem dood in zijn poot
doe hem in een kissie,
doe er ook wat water bij
dan zwemt hij als een vissie!

Nachtuil01-09-2009 17:30

Bericht uit de Werkgroep Hagal (België)In Vlaanderen (en daarbuiten) kent met het gebruik kinderen te laten dopen. “Niets mis mee”, hoor ik u zeggen. Op het eerste zicht niet. Maar als men er even bij stil staat, dan merkt u al vlug welke gevolgen dit ‘onschuldig’ doopselgebruik met zich meebrengt. Iedereen weet dat de kerken leeglopen, behalve dan voor doopsels, huwelijken en begrafenissen. En toch zijn er zoveel christenen in ons land? Dat vertelt de kerkfabriek althans. Én ze kunnen het bewijzen! Hoe? Wel, ze leggen de doopregisters voor. Het zo ‘onschuldige’ doopsel maakt van het onwetende kind automatisch een goede katholiek. U hebt er geen last van? Wij wel… én U ook! Het is namelijk zo dat de kerkfabriek voor iedere volgeling (iedereen dus die het doopsel onderging) van de kerkfabriek een jaarlijkse toekenning krijgt van de Belgische Staat. Uw belastingsgeld dus! U betaalt deze kerkfabriek en haar werklui (priesters en dergelijke) met uw duurverdiende centen.

Deze instelling, een (doorheen de geschiedenis) opgedrongen ideologie die zich steevast schuldig maakt aan misdaden tegen de mensheid en daarbij nog volksvreemd is, zuigt dus nog steeds het volk haar spaarcenten uit, dit wettelijk georganiseerd door de Staat (meer dan 100 miljoen euro alleen al aan salarissen per jaar). Hiermee kunnen we niet akkoord gaan. Ongewild, (bijna) ongeweten en met ons geld wordt de kerkfabriek onderhouden. Het kerkelijke doopsel heeft dus verregaande, bijna misdadige, gevolgen!

Meer en ‘hoe’ kun je vinden bij: www.hagal.be/hoofd.htm
Met Vriendelijke groet.
www.denachtuil.eu

rene louman 01-09-2009 22:47

Ik hou wel van dit soort stukjes.
Ik heb een poging tot aanranding van een priester ondergaan toen ik 12 was en heb me inderdaad laten ontdopen, al is het niet alleen vanwege dát feit.
Ik vind het een instituut dat werkelijk alle geloofwaardigheid heeft verloren.
Kokopelli25-09-2009 01:42

@Cor: Via de hyperlink onder mijn blogje tóch nog gelezen. Helaas eerder gemist, maar beter laat dan nooit…Topstuk!!

Groet,
Kokopelli

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to BENT U AL ONTDOOPT..?

  1. de stripman says:

    Afgezien van Balkenende, die nu toch eindelijk opgestapt is, is dit nog een heel actueel stuk ! En geloof het of niet, ik ben al eens iemand tegen gekomen die zei terug te verlangen naar de periode dat Jan-Peter nog in het torentje zat…
    Maar niet alles wordt slechter, hoor. Als je ziet hoe beroerd de kerk en het CDA er nu voorstaan zou je bijna gaan geloven dat er toch een God moet zijn…;o)

    • cor verhoef says:

      @Strip, de ontkerkelijking is een onomkeerbaar proces, dat alleen maar versneld zal worden met wereldwijde spreiding van goed onderwijs en welzijn, maar die laatste twee zitten een beetje in het slop, de laatste tijd.

Leave a Reply

