HEAVEN IS A PLACE WHERE NOTHING EVER HAPPENS…

CorVoor veel gepensioneerden uit welk land dan ook is Thailand een aantrekkelijk land om de herfst van hun leven door te brengen. Herstel: voor vele gepensioneerde, gescheiden mannen is Thailand een aantrekkelijk land om de herfst van hun leven door te brengen. De kosten van het levensonderhoud zijn er extreem laag, het is er het hele jaar door zomer en in sommige provincies is het natuurschoon adembenemend. Als bonus is er dan nog een grabbelton boordevol aantrekkelijke vrouwen uit het verarmde noordoosten van het land, die er niet tegenop zien om zo nu en dan een bierbuik te masseren in ruil voor een pincode. Niet slecht, he?

‘Hillemaal niet slecht’ moet Harrie, een gepensioneerde Vlaamse vrachtwagenchauffeur gedacht hebben. Ik leerde Harrie kennen in de provincie Chainat, centraal Thailand. Hij had daar een huis laten bouwen voor dertigduizend Euri. Het was een opvallend huis. Groot vooral, met perzikkleurige muren, een rood pannendak en de veranda werd opgeluisterd door twee witte, gewelvde Dorische zuilen die aan de bovenkant waren afgewerkt met goudverf. Het was het enige huis in een straal van vier kilometer…

Ik ben er nooit achtergekomen wat Harrie nu eigenlijk zocht en ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat Harrie dat ook niet wist.

“D’r is hier hillemaal niks, he? Hillemaal niks. In Chiang Mai, doar heddege alles, he? Maar hier, heddege hillemaal niks”.

Ik vond het verbazingwekkend dat het maanden had geduurd, want zo lang moet de bouw van zijn  Romeinse villa toch wel geduurd hebben, voordat het tot Harrie doordrong dat het daar inderdaad geen Las Vegas was. Harrie tuurde beteuterd in zijn alfabetsoepje, alsof daar het antwoord op zijn eenzaamheid lag. Hij was getrouwd met Aw, een vrolijke Thaise vrouw die makkelijk zijn dochter had kunnen zijn. Aw sprak Thais, centraal dialect. Harry sprak Vlaams. Harry sprak nauwelijk Engels, een taal die voor Aw hetzelfde was als Vlaams. Aw liet me het huis zien: fonkelende keuken met een spliksplinternieuwe wasmachine met tiptoetsen. Maagdelijke magnetron. In de hoek stond een droger. Achter het venster van de droger danste een eenzame theedoek. Harrie had voor zijn vrouw een droger gekocht in een land waar de was in de zon binnen vijf minuten droog is. In de slaapkamer hing een 40″ flatscreen tv met plasma scherm. Aw straalde. “Van mij…”

De droom van Aw is uitgekomen. De hoofdprijs in de Berend Boudewijnquiz. Harrie speelt de godganse dag patience om de dag door te komen. “Godver, weer niet uitgekomen”, hoor je hem zo nu en dan vloeken.

Oh ironie, Harrie heeft het besluit genomen om in het Paradijs te gaan wonen, met een mooie jonge vrouw aan zijn zijde. Nadat hij deze droom verwezelijkt heeft wordt Harrie opeens wakker. Hij kijkt om zich heen. Aw’s familie zit op de grond, op de koele plavuizen. Op het gloednieuwe kalfsleren bankstel zit niemand. Een hoogbejaarde man, Aw’s grootvader, staart hem aan. Aw speelt in de keuken met de tiptoetsen van de wasmachine die geruisloos een sok wast. Aw heeft het allemaal, haar familie, haar kind uit een vorig huwelijk, haar vrienden die haar taal spreken. Ze is dolgelukkig met deze hoofdprijs. Harrie vraagt zich af wie deze mensen zijn. “Waar ben ik in godsnaam?’ Hij hoort de stem van Anne Robinson: ‘you’re the weakest link. Good bye!”

“Vrijdag komt de kabelmaatschappij”, vertelde Harrie mij. “Met CNN en sportzenders. Heb ik tenminste wat om handen”.

Luxe bungalow in Siam

Niet Harrie's huis; 'n ander huus, he.

21reacties

Avatar van cor verhoef cor verhoef 29-08-2009 05:39

Ik had er een foto van een typisch Thais pensionadopronkstuk bij gedaan. Dat dacht ik althans. Vergeten op de tiptoets te klikken. Dondert niet.

cor verhoef 29-08-2009 05:41

Oh, de foto staat er wel. Dondert niet.

Avatar van cor verhoef cor verhoef 29-08-2009 19:11

De titel van dit blog is gestolen van David Byrne, de voorman van de Talking Heads, die dit nummer schreef aan het eind van de jaren zeventig. De jaren zeventig waren zo slecht nog niet…

Avatar van Paul Nijbakker Paul Nijbakker 29-08-2009 22:41

Smeuig geschreven uit het leven gegrepen beschouwing weer, Cor! Je zou haast medelijden krijgen met die arme Harrie, maar er zijn hele volksstammen bejaarde bierbuiken die graag met hem van plaats zouden wisselen; hij achter de geraniums en zij onder de bougainvilla.

Avatar van ceesincambodja ceesincambodja 30-08-2009 07:39

O wat stereotype Cor. En o, wat komt het me bekend voor. (Volgens mij hebben jij en ik al eens eerder dit soort schrijnende verhalen uitgewisseld.)
Je hebt er een onderhoudend blogje van gemaakt.
Ik wacht nog op deel 2, als Harry’s schoonfamilie intrekt en hem wegstuurt omdat een buitenlander geen eigenaar van Thaise grond mag zijn.
Dan kan hij het in Chiang Mai nog een keer proberen. Heeft hij wat om handen.Ceesgegroetje

Avatar van cor verhoef cor verhoef 30-08-2009 07:50

@Cees,Ik ben bang dat ik je deel 2 moet onthouden. Ik heb Harrie nooit meer gezien. Maar ik vermoed dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben wat die familiaire overname van zijn huis betreft.
Een collega van mij beschreef het ooit heel treffend: ‘most Westerners in the Kingdom lose more than just their shirt. And that’s because they think with the wrong head”.En zo is het maar net…

Avatar van trekmoment trekmoment 30-08-2009 09:55

Een even triest als lachwekkend verhaal, arme Harrie.
Prachtig beeld; “Aw speelt in de keuken met de tiptoetsen van de wasmachine die geruisloos een sok wast.”

Avatar van Linda Linda 30-08-2009 10:23

Oh, die Aw. Toch is dit een beter beeld dan het beeld van dat Thaise kindvrouwtje die in Nederland andijvie moet leren koken om haar Nederlandse man te gerieven. Hij koos haar uit uit een catalogus, nadat hij eerst een Russin uitprobeerde. Die kleedde hem letterlijk en figuurlijk uit, zo bleek. Oeps. Herkansing.
‘Nederlandse vrouwen hebben zo’n grote bek, geef mij maar een Thaise” vertelde de Hollander trots in de kroeg.
Je schrijft lekker!

Avatar van ron rozen ron rozen 30-08-2009 12:02

Gezellig, die expats onder elkaar.

Avatar van galadriel galadriel 30-08-2009 12:20

mooi geschreven cor!… wat een tragiek

Avatar van Smokey Robbinson Smokey Robbinson 30-08-2009 14:27

Luisterrijk verhaal over de ontluistering van Harrie uit Vlaanderenland. Ter leringhe ende vermaeck…
Goed geschreven. `k Heb er van genoten.

Avatar van diederik_duck diederik_duck 30-08-2009 15:45

Als ik me niet vergis, is de titel afkomstig uit het nummer Heaven van Simply Red, een van de nummers van hun debuutalbum “Picture book”.

Avatar van Gus Gus 30-08-2009 16:34

Cees heeft gelijk.
Als die familie wil, pikken ze zo het huis in en Harrie heeft geen poot om op te staan.
Rechtsgeldigheid? Niets!
Een maat van me woont in Phuket, eigen huisje, tuin. Niet luxe.
Verdiend z’n geld met melk bij de boeren ophalen en naar de fabriek brengen.
Hij kan goed met de bevolking en wordt met rust gelaten, maar oh wee.
Als er wat mis mocht gaan.
Is ie alles kwijt.

Avatar van paco painter paco painter 30-08-2009 17:26

Het blijft toch beetje een natte droom

Avatar van R. Kruzdlo R. Kruzdlo 30-08-2009 17:56

Ik heb dit verhaal aanbevolen omdat er eindelijk iemand anders dan Pater Cees over de tropen schrijft

Avatar van meneer_opinie meneer_opinie 30-08-2009 19:11

Dit soort taferelen kom je ook veel tegen in Panama en de rest van Centraal Amerika. Dan zijn het meestal Amerikanen die denken het paradijs gevonden te hebben voordat ze ruw wakker geschud worden en een illusie en een paar ton armer teruggaan naar de VS.

Avatar van Joostx Joostx 30-08-2009 22:41

Goed geschreven Cor

Avatar van Zich van Verre Zich van Verre 31-08-2009 00:04

Vette aanbeveling! Prachtig geschreven. Prachtige titel. Linda, ja, dan zeggen ze ‘je moet niet zo’n Poolse nemen, die hebben kapsones, die Thaise’ etc, ik heb in een bepaalde kring dat soort praat zonder werkelijk enige ingebouwde ironie moeten aanhoren, die stupiedste stupiditeit ten top.

Avatar van ceesincambodja ceesincambodja 31-08-2009 01:50

Zie je nou wel Cor, je ster is al stijgende.Goedemorgengroet

Avatar van cor verhoef cor verhoef 31-08-2009 04:19

@paul,Een beetje medelijden met Harrie had ik wel.

@Trek,
Dank voor je reactie.

@Linda,

Dank je.

@Ron,

Ja, leuk he?

@meneer

Panama wordt wel verkocht als een aantrekkelijk pensionadoland, maar ik geloof van harte dat het ook daar niet allemaal even rooskleurig is.

@Gala,

Dat is het zeker. Toch kan ik moeilijk medelijden hebben met mensen die niet alleen hun koffers, maar ook hun hersens inchecken voordat ze hier naartoe vliegen…

@Smokey,

Dank je.

@Paco,

Tja…

@Diederik,

Je vergist je. Het werd destijds gecovered door Simply Red, maar het is geschreven door Talking Heads voorman, David Byrne. Het verscheen in 1979 op het album ‘Fear of Music’.

@Gus,

Riskant. Ik zou nooit zo kunnen leven. Bij elk meningsverschil dat je hebt met je Thaise partner denk je; als ze me nu maar niet aan de kant zet. Nee, dank je. Ik sla een beurt over.

@Robert,

dank je

@JoostX,

dank je

@Zich,

Einstein, toch niet de eerste de beste, heeft eens gezegd: het verschil tussen genialiteit en stupiditeit is dat stupiditeit geen grenzen kent.

@Cees,

Ik ga m’n best blijven doen

Beetje laat met terugreageren maar ik kwam gisteravond laat thuis, bleek dat er geen elektriek was. Stop doorgeslagen. Geen reservestop in huis

This entry was posted in BKK Calling, Cor Verhoef and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

